Geen categorie

Carel Horstman nam de drukkerij van zijn vader over in crisistijd

By 27 november 2020 december 4th, 2020 No Comments
Carel Horstman van Lulof

Deel 7 van Verhalen van opvolgers

“Ik vraag mij af wat anderen aan mijn verhaal hebben”, zegt opvolger Carel Horstman na afloop van het interview. Hij is de vierde eigenaar en derde generatie Horstman van drukkerij Lulof in Almelo. “Veel!”, geef ik hem direct terug. Aan het eind van een boeiend interview vol humor bevestigt hij met deze opmerking exact waar het mij om gaat; dat waardevolle persoonlijke ervaringen van bedrijfsopvolgers meer gedeeld mogen worden.

Koffer

De Almelose ondernemer vertelt openlijk over zichzelf, de familie en de zaak, maar hij weet niet veel over de 115-jarige geschiedenis van het bedrijf. Dan wordt onze aandacht afgeleid door het zware geluid van een langzaam naderende helikopter. “Heb jij een helikopter besteld?”, vraagt hij mij ineens. Zijn telefoon gaat over. Het is z’n vader Gerrit. “Zit jij toevallig in die helikopter?”, zegt hij gekscherend bij het opnemen. Alsof zijn vader weet waar het over gaat hoor ik hem ad rem reageren: “Nee, ik wordt gezocht!” We lachen hard en direct daarop wordt de toon weer serieus: “Weet jij wanneer opa de drukkerij heeft overgekocht van Bernhard Lulof?” Gerrit, die sinds 2011 van z’n pensioen geniet, weet ook niet exact wanneer dat was. De oude koffer waarin Carel historische documenten bewaart, biedt ook geen duidelijkheid en dus doet hij maar een schatting: “Zeg maar in de jaren vijftig.”

Bankencrisis

Carel nam als vierde eigenaar en als derde generatie in 2009 het bedrijf over. Vier jaar eerder, toen het bedrijf honderd jaar bestond,  was hij definitief in het bedrijf komen werken. Toen was er nog niets dat wees op de naderende bankencrisis. “Als dit geen familiebedrijf was, dan had ik het niet overgenomen”, vertelt de opvolger eerlijk. Toch deed hij dat wel, want hij had al ‘a’ gezegd toen hij de grafische opleiding ging doen. “Niemand heeft mij gedwongen, maar ik heb het altijd zelf heel graag gewild. Het voelt toch als een soort trots en ik ben gecommitteerd aan het bedrijf, dus ik kon niet anders dan ook ‘b’ zeggen.”

Anders doen

Gelukkig voor hem had zijn vader dure lessen geleerd tijdens zijn eigen overnameproces, want daar verliep de overname anders dan bedoeld. “Daar heb ik eigenlijk profijt van gehad want mijn vader heeft de overdracht daarom heel goed voorbereid. Hij heeft goed nagedacht over de financiën, de structuur van de bv’s en hij heeft het ook goed geregeld met mijn twee zussen.” Zijn vader heeft het anders willen doen dan opa Carel Horstman senior.

Zorgen

De kredietcrisis die in de zomer van 2007 ontstond was niet voorzien. Ondanks de crisis nam Carel enkele beslissingen die hem later grote zorgen opleverden. “Ik kocht een kleine drukkerij in Neede op, maar dat was niet slim in deze tijd.” Hij moest tien mensen ontslaan. “Hier voelde ik me zo slecht over dat ik echt even dacht dat als dit ondernemen is, dan hoeft het van mij niet”, blikt hij terug. Nu werken er nog 23 mensen bij Lulof en voordat corona z’n intrede deed ging het erg goed met het bedrijf.

Veranderende markt

Behalve de kredietcrisis had de drukkerij in die tijd ook te maken met een veranderende markt. “De markt werd transparanter en sneller door het internet en online drukwerkaanbieders”, legt hij uit. Dat dwong hem om een nieuwe visie uit te rollen waarbij er onder andere sneller gedrukt kon worden. “Mijn nieuwe ideeën botsten weleens met die van mijn vader, maar ik vond het nodig om te kunnen overleven.” Toch doet Lulof in de kern nog altijd hetzelfde volgens hem: “We zijn betrouwbaar en we onderscheiden ons door het persoonlijke contact met de klant. Voor het drukwerk zoeken we altijd de grenzen op van wat technisch haalbaar is”.

Waardevol

Terwijl we in de spreekkamer zitten, met uitzicht top de Almelose haven, klinkt er een enorm lawaai van achter uit het gebouw. “Dat is een goed teken!”, zegt hij tevreden. We horen de machines die aan het werk zijn. We ronden af en ik bedank Carel voor zijn mooie verhaal dat zeker waardevol is voor andere bedrijfsopvolgers. We nemen afscheid. Zonder een foto te maken…alweer*. >Lees het gehele uitgewerkte interview via onderstaande knop.

Dankjewel Carel voor je medewerking!

*Het is me meerdere malen overkomen dat ik vergeet om een foto te maken na het interview. Deze foto is dus later gemaakt. 

Elke week een interview met een opvolger in je mailbox

Klik op onderstaande knop om elke week een uitgewerkt interview met een opvolger te ontvangen. Je volgt hiermee het ontstaan van het boek Verhalen van opvolgers, want die teksten vormen de basis voor het boek. Na inschrijving ontvang je het laatst gepubliceerde artikel.

Stuur mij die verhalen!

Klik hier om deze en alle andere reeds gepubliceerde interviews te lezen.

Logo Lulof
Lulof, experts in gedrukte communicatie
Adres: De Grenzen 7, Almelo
Oprichting: Bernhard Lulof in 1905
Overname: Jaren 50 door Carel Horstman sr. Jaren 70 overdracht aan Gerrit Horstman. 2009 Carel Horstman jr.
Personeel: 23